TIEDOTE KORONAVIRUS -EPIDEMIAN TILANTEESTA 15.5.2020

15.05.2020 - Ajankohtaista

Ajantasainen korona –virusepidemiaohjeistus; www.sosteri.fi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos päivittää sivuilleen ajankohtaisia ja tarkempia ohjeita koronavirukseen liittyen. www.thl.fi

Julkiset kokoontumiset on edelleen rajoitettu kymmeneen henkilöön.

Yleisötilaisuudet on peruttu, julkisten tilojen käyttö on rajoitettu.

Kunnanvirasto; Kunnanviraston kaikki ovet ovat lukittuna pois lukien pääovet. Pääovet ovat auki klo 9.00 – 15.00, josta pääsy aulaan. Asiointipiste palvelee kunnanviraston aulassa klo. 9.00 – 12.00. Yhteydenotot tarvittaviin palveluihin pääsääntöisesti joko puhelimen tai sähköpostin kautta. Ulko-ovissa ja aulassa on yhteystiedot toimialoille.

Kirjasto; Kirjasto toimii 31.5.2020 saakka siten, että varatut kirjat voi noutaa kirjastosta klo 9.00 – 15.00 välisenä aikana. Kirjastoauto ei kulje.

Rantasalmen kirjaston aukioloaika 1.6.-7.8.2020 on ma-pe klo 9-15.

Koulut; Lähiopetus alkoi torstaina 14.5.2020. Lukio opetus jatkuu etäopetuksena. Juhlat uusille ylioppilaille lauantaina 6.6.2020 (rajattu osallistujamäärä). Pääasiallinen tiedottaminen Wilma järjestelmän kautta.

Varhaiskasvatus; Toimintaa kaikissa yksiköissä.

Perusturva

Vierailut kielletään vuodeosastolla, vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluyksiköissä. Vierailuja voidaan sallia esim. saattohoitovaiheen aikana. Tällöin ehdoton edellytys on, että vierailijalla ei ole infektio-oireita. Vierailijat opastetaan huolelliseen käsien pesuun heti yksikköön saapuessa ja vierailun tulee tapahtua asiakkaan omassa huoneessa, eikä vierailuun saa käyttää yhteisiä tiloja.

• INR-näytteiden otto terveyskeskuksessa
  • Fysioterapeutin vastaanotto terveyskeskuksessa

Hakeudu ajoissa hoitoon ja huolehdi sovituista seurantakäynneistä!

Rantasalmen terveysasemalle on koronatilanteesta huolimatta turvallista tulla. Älä jää selkeiden oireiden ilmetessä kotiin, vaan ole ajoissa yhteydessä terveyskeskukseen, jossa terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilanteesi.

Terveysasemalla annetaan myös kiireettömiä aikoja. Aikoja annetaan toistaiseksi vain 2-3 seuraavalle viikolle koronatilannetta seuraten.

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon tarjoamisessa edetään vaiheittain myöskin koronatilannetta jatkuvasti seuraten. Alkuvaiheessa hoidetaan ensisijaisesti puolikiireellisiä toimenpiteitä, kuten juurihoitoja ja hampaan poistoja. Myös tutkimuskäyntejä jatkamme asteittain aloittaen lasten tarkastuksista ja kiireettömästä hoidosta. Kiirevastaanotto toimii arkisin normaalisti. Hoidon järjestämisessä ja suojauksissa noudatamme valtakunnallisia ohjeita

Varotoimenpiteet

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi muistutamme varotoimenpiteenä, että vastaanotolle ei saa tulla liian aikaisin viettämään aikaa odotustiloihin. Vastaanotolle tulee saapua korkeintaan viisitoista minuuttia ennen varattua aikaa. Pyydämme asiakkaita myös pitämään odotustiloissa riittävän turvavälin muihin asiakkaisiin.

Kerrothan puhelimessa etukäteen, jos sinulla on lähiaikoina ilmennyt vähäisiäkään hengitystieinfektion oireita, kuten esimerkiksi nuhaa tai yskää. Sairaana ei tule saapua kiireettömälle vastaanotolle.

Harrastetilat; Suljettu toistaiseksi.

Järvi-Saimaan Palvelut Oy: Korotettu valmius vesihuollossa sekä siivous- ja ruokapalveluissa.

Palveluliikenne; Haja-asutusalueen palveluliikenne toiminta on aloitettu.

Asiointipalvelu; Yli 70-vuotiaille ja riskiryhmään kuuluville rantasalmelaisille kauppa- ja kuljetuspalvelu, yhteys palveluneuvojaan 040 561 1648

Elinvoima; Yksinyrittäjien tuki

Päivitetty tiedote julkaistaan viimeistään kesäkuun 2020 alussa.

Lisätietoja kunnanjohtaja Kristiina Järvenpää puh. 040 501 9831, hallintopäällikkö Harri Korhonen puh. 040 7335670 ja lukion rehtori-sivistystoimenjohtaja Katja Koivunoro puh. 040 560 8121.

Tapahtumakalenteri - Rantasalmella tapahtuu