Brändityön aloitus

Kunnanhallitus perusti brändityöryhmän, jossa oli kahdeksan jäsentä, kuten luottamushenkilöitä ja johtajia. Työryhmän jäsenet olivat Eero Sistonen, Aku Kärki, Satu Vihavainen, Jarkko Sanisalo (pj), Mauri Ruuskanen, Katja Koivunoro, Johanna Keränen ja Antero Peiponen (siht.).

Markkinointitoimistoksi valittiin Call to Action, joka auttoi luomaan suunnitelman Rantasalmen kunnan brändin rakentamiseksi. Call to Actionin koulutuksessa käsiteltiin brändin merkitystä, Rantasalmen brändityön tavoitteita ja brändin pohjatyön tekemistä.

Aikataulutus

Arvojen muodostaminen: tammi–maaliskuu 2024
Mission ja vision laatiminen: elokuu - lokakuu 2024

Työ jatkuu syksyllä 2024, jolloin keskitytään työryhmätyöskentelyyn (positiointi, tavoitemielikuva, kohderyhmät, asiakaslupaus) ja kunnan päätöksentekoon liittyviin toimiin.

Brändityöhön liittyvät kuntalaistilaisuudet

Kunnan arvojen muodostamiseksi järjestettiin useita kuulemistilaisuuksia, joihin houkuteltiin osallistujia lehti-ilmoitusten ja sosiaalisen median kautta:

  • 15.2. Peruskoululaiset (ylä- ja alakoulu), klo 9.00–11.00, Kuntalaisten olohuone
  • 22.2. Nuoret, klo 15.00–18.00, Kuntalaisten olohuone, lukiolaisille kysymyksiä koululla
  • 7.3. Seniorit, klo 9.00–11.00, Kuntalaisten olohuone; Yrittäjät, klo 15.00–18.00, Kuntalaisten olohuone
  • 14.3. Työikäiset + avoin tilaisuus, klo 9.00–11.00; Teams-bränditorstai, klo 15.00–18.00

Lisäksi järjestettiin Forms-kysely kausiasukkaille ja eläkeläisjärjestöille sekä piirustuskilpailu päiväkotilapsille. Kaikille viiteryhmille (peruskoululaiset, nuoret, työikäiset, yrittäjät, kausiasukkaat ja seniorit) esitettiin viisi kysymystä, joiden avulla kartoitettiin heidän arvopohjaansa.

Viimeisin yleisötilaisuus järjestettiin Kuntalaisolohuoneessa 12.9. klo 17-19, jolloin työstettiin Learning Cafe -menetelmällä Visiota ja Missiota.

Arvot

Rantasalmen brändin rakentaminen aloitettiin kunnan arvojen määrittelystä, joita ei aiemmin ollut kirjattu kuntastrategiaan. Arvojen muodostamiseksi järjestettiin 8 työpajaa eri kohderyhmille, kuten lapsille ja senioreille. Yhteensä työpajoihin ja kyselyihin osallistui 362 henkilöä, joista 38 oli kausiasukkaita. Työpajojen tuotokset analysoitiin, ja niiden pohjalta brändityöryhmä teki ehdotuksen, joka esiteltiin yleisötilaisuudessa 28.5.2024 kunnantalolla. Tilaisuudessa käsiteltiin arvojen merkitystä brändityössä.

Kunnanvaltuusto hyväksyi 4.7.2024 kuntastrategiaan seuraavat arvot:

  • Luonnollisesti kestävä – kestävä kehitys ja luonnonvarojen säilyminen
  • Onnellisesti yhteisöllinen – yhteisöllisyys on voimavara, joka tukee Rantasalmen menestystä
  • Idyllisesti elinvoimainen – nykyaikaiset palvelut ja halu uudistua kasvun tueksi

Nämä arvot liitetään osaksi kuntastrategiaa ohjaamaan kunnan päätöksentekoa pitkällä aikavälillä. Seuraavaksi brändityöryhmä aloittaa mission ja vision työstämisen.

Uutiset

Rantasalmen kunnan brändityöskentely etenee – kuntalaiset mukana visioimassa tulevaisuutta

Torstaina 12. syyskuuta Kuntalaisolohuoneessa järjestetyssä tilaisuudessa käsiteltiin Rantasalmen kunnan uutta visiota ja missiota osana kunnan brändityöskentelyn seuraavaa vaihetta. Tilaisuuteen osallistui laajasti kuntalaisia, jotka...

Miten Rantasalmen brändityö etenee seuraavaksi?

Rantasalmen brändin määrittely on aloitettu kunnan arvoista, joita ei ole aikaisemmin määritelty kuntastrategiassa. Arvojen määrittelyn tueksi on järjestetty 8 työpajaa eri kohderyhmille aina...

Kunnan arvot brändityön perustana

KUNNAN ARVOT BRÄNDITYÖN PERUSTANA  Tule keskustelemaan ti 28.5.2024 klo 17.00 kuntalaisten olohuoneeseen  Helmikuussa 2024 käynnistettiin Rantasalmen kunnassa eri väestöryhmien kuulemistilaisuudet kunnan arvojen muodostamiseksi...

Ajankohtaista nyt

Rantasalmen kunnan brändityöskentely etenee – kuntalaiset mukana visioimassa tulevaisuutta

Torstaina 12. syyskuuta Kuntalaisolohuoneessa järjestetyssä tilaisuudessa käsiteltiin Rantasalmen kunnan uutta visiota ja missiota osana kunnan brändityöskentelyn seuraavaa vaihetta. Tilaisuuteen osallistui laajasti kuntalaisia, jotka...