Yleisiä toimintatapoja Rantasalmen yhtenäiskoulussa
Koulumme huolehtii siitä, että jokainen koulumme oppilas saa oppivelvollisuutensa suoritettua ja hänellä on tarpeelliset tiedot, taidot ja asenteet opiskelua ja elämää varten.
Koulumme kasvatus- ja opetustyön perustana ovat kunnan perusopetuksen yhteiset arvot.
Peruskoulun päättävä oppilas
- arvostaa elämää ja on kasvanut terveen itsetunnon omaavaksi nuoreksi.
- arvostaa oppimista ja luovuutta osana elämää, työtä ja yrittämistä.
- osaa kantaa vastuuta itsestään, työstään, yhteisöstään ja ympäristöstään.
- ymmärtää ja hyväksyy erilaisuutta sekä kykenee auttamaan ja kunnioittamaan lähimmäistään kansainvälistyvässä maailmassa.
- ymmärtää ja arvostaa järviluontoa osana kestävää elämäntapaa ja rantasalmelaista identiteettiä.
Oppimisympäristö
Fyysinen
Henkilökuntamme on ammattitaitoista ja toimii osana rantasalmelaista yhteistyöverkkoa. Henkilöstörakenne pidetään kasvatus- ja opetustyön asettamia vaatimuksia vastaavana.
Toimintatilat ja välineistö pidetään mahdollisimman ajanmukaisina ja päivittäisen opetustyön tarpeita vastaavana. Koulun rakenteita, ympäristöä ja välineistöä kehitetään huomioiden toiminnallinen turvallisuus ja viihtyisyys.
Psyykkinen
Koulun työntekijät pyrkivät oppilaan yksilöllisyyden huomioimiseen siten, että koulutyöstä muodostuu oppilaan tiedollisia ja emotionaalisia tarpeita vastaava.
Koulumme koko ja ilmapiiri mahdollistaa hyvän oppilastuntemuksen ja siten yksilöllisen kasvun tukemisen. Edelleen koulumme koko mahdollistaa oppilaalle toiminnan sekä isommassa toimintayhteisössä että koulun sisällä vaihtuvissa pienemmissä ryhmissä.
Koulun arjessa pyrimme mahdollistamaan tunteiden monipuolisen ja hyväksytyn ilmaisemisen ja siten tietojen ja tunteiden yhteensovittamisen.
Toimintakulttuuri
Koulun arkitoiminnassa suositaan kiireetöntä, turvallista ja monipuolista työskentelyä, jotta jokainen oppilas kykenee etenemään omien edellytystensä mukaisesti positiivisia oppimiskokemuksia saaden.
Yhteiskunnan kehitys ja koulun arki tuovat esille yhteisöllisiä ja yksilöllisiä kehittämistarpeita. Tilanteet ratkaistaan mahdollisimman nopeasti, avoimesti ja tasapuolisesti keskustellen voimassaolevia pelisääntöjä noudattaen. Asioita kehitämme ja toteutamme yhdessä vanhempien, koulun henkilökunnan ja yhteistyöverkkoon kuuluvien ihmisten kanssa. Tämä prosessi on tärkeä osa oppilaan kasvua ja kehittymistä vastuunkantajaksi.
Koulutyön keskeiset sisällöt
Tiedot |
Taidot |
Tavat |
Asenteet |
tiedon hankkiminen, käyttäminen ja liittäminen omaan kokemusmaailmaan
kunkin oppiaineen perustiedot ja peruskäsitteet oman paikkakunnan perinteet suomalainen kulttuuri osana maailmaa yhteiskunnan pelisäännöt kokonaisuuksien hallinta |
tiedon hankinta- ja arviointitaidot
median kriittinen käyttötaito teknistyvän ympäristön hallintataidot ryhmätyöskentely-taidot sosiaalisen kanssakäymisen taidot aineelle ominaiset työtavat ja välineet taito ilmaista itseään eri tavoin taito suunnitella omaa elämää tiedon siirtäminen toiminnaksi kielitaito kansainvälistyvässä maailmassa |
kohtelias ja toisen huomioiva arkipäivän käyttäytyminen
kommunikointi ja asiallinen kielen käyttö käyttäytyminen eri kulttuureissa vastuu omasta ja toisten työskentelystä |
vastuun ottaminen itsestään ja muista
vastuu ympäristöstä halu kehittää ja kehittyä (sisäinen yrittäjyys) myönteinen suhtautuminen elämään myönteinen asenne työhön suvaitsevaisuus erilaisuuden hyväksyminen |
Koulumme tehtävänä on edistää oppilaiden persoonallisuuden monipuolista ja yksilöllistä kehittymistä sekä yhteisöllisten taitojen kehittymistä osana elinikäistä oppimista.
Vanhempainneuvostotoiminta
Vanhempainneuvoston edustajat valitaan luokkakohtaisesti vanhempainilloissa. Sihteerinä toimii rehtori.