Riistan käsittely lähentää luontoa ja koulua: Rantasalmen yhtenäiskoulu antaa oppilaille ainutlaatuisia oppimiskokemuksia

Rantasalmen yhtenäiskoulun seitsemäsluokkalaiset saivat tammikuussa poikkeuksellisen oppitunnin, kun he pääsivät käsittelemään kuusipeuran ruhoa kotitaloustunnilla. Tämä ainutlaatuinen oppimiskokemus syntyi yhteistyössä paikallisen riistanhoitoyhdistyksen, metsästäjä Matin ja muiden osaavien ohjaajien kanssa. Tällaiset käytännönläheiset projektit opettavat nuorille arvokkaita taitoja ja kunnioitusta luonnonantimia kohtaan.

Riistaa ruokalautaselle

Rantasalmen riistanhoitoyhdistys lahjoitti kotitaloustuntien käyttöön Länsi-Suomesta kaadetun kuusipeuran ruhon, jonka paloitteluun ja jatkojalostukseen oppilaat osallistuivat innolla. Kotitalouden opettaja Ritva Leppänen kertoo, että oppitunti oli enemmän kuin tavallinen ruoanlaittotunti – se oli kokonaisvaltainen oppimiskokemus.

Oppilaat saivat itse käsitellä lihaa: paloitella, jauhaa, säilöä ja valmistaa ruokaa, kuten lihakeittoa ja jauhelihapiirakkaa. Tämän kaltaiset oppitunnit opettavat paitsi ruoan alkuperää myös vastuullisuutta ja taitoja, joita harva muu oppiaine tarjoaa.

– Oppilaat huomasivat, kuinka paljon työtä vaaditaan ennen kuin liha on lautasella, Ritva Leppänen toteaa. – Tämä lisää ruoan arvostusta ja ymmärrystä siitä, mistä se tulee.

Yhteistyö yhdistää paikallisia

Tällaiset projektit eivät olisi mahdollisia ilman paikallista yhteistyötä. Kuusipeuran käsittelyssä oppilaita opastivat muun muassa metsästäjä Matti, Rantasalmen vuoden Erähenkilö Joke sekä naapurin Tuomo. Kaikki tapahtui talkoovoimin, ja Ritva kiittääkin lämpimästi kaikkia osapuolia.

– Yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa on tärkeää. Se auttaa poistamaan ennakkoluuloja, ja nuoret oppivat arvostamaan myös aikuisten osaamista, Ritva sanoo.

Riistan hyödyntäminen: ekologinen ja perinteikäs vaihtoehto

Riistan hyödyntäminen ei ole vain käytännön taitojen opettamista – se on myös ekologinen teko. Ritva korostaa, että riista on vastuullinen valinta, joka kytkee oppilaat luonnon kiertokulkuun. Lisäksi projektit auttavat siirtämään maaseutuyhteisöjen perinteitä nuoremmille sukupolville.

Rantasalmen yhtenäiskoulussa on vuosien saatossa kokattu muun muassa hirvestä, kanadanhanhesta, teerestä ja majavasta. Näin oppilaat saavat käsityksen luonnon tarjoamista mahdollisuuksista ja oppivat hyödyntämään paikallisia resursseja.

– Jos oppilas tuo koululle saaliinsa, lupaan, että siitä tehdään ruokaa. Tämä motivoi nuoria ja kohottaa itsetuntoa, Ritva kertoo.

Riistan käsittely tarjoaa ainutlaatuisia oppimiskokemuksia

Kuusipeuran käsittelyssä seitsemäsluokkalaiset oppivat erilaisten lihan osien käyttötarkoituksia ja hyödyntämistä. Lihan paloittelu, keittolihan valmistus ja vakumointi opettivat arvokkaita taitoja, joita oppilaat voivat soveltaa myös myöhemmin elämässään. Projekti vei aikaa enemmän kuin tavallinen kotitaloustunti, mutta oppiminen oli sen arvoista.

– Iso riista vaatii huolellisuutta, ja se myös herätti monissa oppilaissa kiinnostusta metsästykseen ja riistan käsittelyyn, Ritva summaa.

Tulevaisuus näyttää lupaavalta

Ritva Leppänen kertoo, että myös hänen seitsemännelle luokalle tuleva tyttärensä on metsästysharrastaja. Uskomme, että tämä perinne jatkuu ja tarjoaa nuorille uusia oppimismahdollisuuksia tulevaisuudessakin.

Rantasalmen yhtenäiskoulun ja paikallisen yhteisön yhteistyö osoittaa, kuinka perinteisiä taitoja voidaan siirtää nuorille oppilaille koulun kautta. Tämä luo arvokkaita yhteisöllisiä kokemuksia, jotka jäävät mieleen pitkäksi aikaa – ja mikä parasta, oppilaat saavat kirjaimellisesti maistaa työnsä tuloksia.

Kuusipeuran ruho oppilaiden käsiteltävänä kotitalouden tunnilla. Kuva: Ritva Leppänen
Kuusipeuran ruho oppilaiden käsiteltävänä kotitalouden tunnilla. Kuva: Ritva Leppänen